|
|
Koordinátorem projektu je Ústav pro ekopolitiku, o.p.s.
|
|
|
Úvodní stránka
| | | C | | | | G | H | | | J | K | L | | N |
| | | Q | | | | | | W | X | Y | |
- Agenda 21
- nejrozsáhlejší z dokumentů přijatých na Konferenci OSN o životním prostředí a rozvoji v Rio de Janeiro v roce 1992. Je to akční program pro uplatňování udržitelného rozvoje v různých sférách a na různých hierarchických úrovních.
-
aktivní politika zaměstnanosti
- systém činností a nástrojů, které přispívají k tvorbě nových pracovních míst a napomáhají zmírňovat nepříznivou situaci občanů hledajících pracovní uplatnění. Patří sem rozvoj ekonomické aktivity v regionech, rekvalifikace, zaměstnanost znevýhodněných skupin obyvatelstva, alternativní formy pracovních úvazků, zřizování společensky účelných pracovních míst, chráněných dílen a pracovišť, veřejně prospěšné práce, podpora samostatné výdělečné činnosti.
-
biocentrum
- krajinný celek umožňující svojí rozlohou a stavem ekologických podmínek dlouhodobou existenci druhů nebo společenstev přirozeného druhového i genového bohatství krajiny.
-
biodiverzita
- rozmanitost života ve všech jejich formách, úrovních a kombinacích.
-
biokoridory
- krajinné segmenty, které vzájemně propojují izolovaná biocentra a umožňují mezi nimi migraci organismů.
-
diskriminace
- rozlišování, omezování nebo odnětí práv určité kategorii obyvatel z důvodu rasy, barvy pleti, pohlaví, sexuální orientace, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, členství nebo činnosti v politických stranách nebo politických hnutích, odborových organizacích a jiných sdruženích, národnosti, etnického nebo sociálního původu, majetku, rodu, zdravotního stavu, věku, manželského a rodinného stavu nebo povinností k rodině.
-
ekologická daň
- slouží jako nástroj na internalizaci tzv. externích nákladů ekonomických aktivit, tedy na zpoplatnění ekonomických činností a výrobků, které nejsou příznivé k životnímu prostředí.
-
ekologické zemědělství
- způsob zemědělské výroby, při kterém je částečně nebo úplně omezeno používání chemikálií. Výnosy jsou sice nižší, ale produkují se zdravotně nezávadné potraviny, šetří se přírodní zdroje a krajina.
-
ekologie
- v původním významu chápaná jako vědní disciplína zkoumající vztah živých organismů k prostředí, resp. živých organismů navzájem. V širším pojetí je chápaná jako věda o prostředí a v něm existujících vztazích.
-
eko-systémy
- společenstva rostlin a živočichů mezi nimiž existují funkční vztahy, obývající prostor s danými fyzikálními podmínkami.
-
eko-výrobky
- výrobky, jejichž výroba či spotřeba nezatěžují životní prostředí.
-
energie
- činnost, aktivita, působení. Schopnost vykonávat práci. Je to základní vlastnost všech těles od elementárních částic až po vesmírné objekty.
-
environmentalistika
- společenský obor zabývající se uvědomělou péčí o životní prostředí.
-
environmentální ekonomie
- ekonomická teoretická škola. Snaží se pozměnit fungování současného neudržitelného modelu ekonomiky zavedením nástrojů příznivějších zachování přírody a životního prostředí.
-
facilitace
- technika, která užívá efektivní dovednosti řízení jednání. Zajišťuje hladký průběh jednání, dbá na splnění a projednání zadaného tématu, odstraňuje nedorozumění mezi účastníky a formuje proces rychlého rozhodování.
-
Fórum pro udržitelný rozvoj
- v některých státech Evropské unie existují vedle meziresortních koordinačních orgánů udržitelného rozvoje také širší konsultační fóra, kde probíhá veřejná diskuze ke klíčovým záležitostem udržitelného rozvoje. Návrh usnesení o vytvoření Rady vlády pro udržitelný rozvoj předpokládá vznik podobného fóra i v ČR.
-
chemizace ŽP
- kontaminace prostředí, zejména vody, vzduchu, půdy a živých organismů, nebezpečnými chemickými látkami.
-
inkluze sociokulturních skupin
- vyšší stupeň integrace znevýhodněných skupin do společnosti a jejích institucí.
-
internalizace negativních externalit
- zahrnutí negativních dopadů na životní prostředí, které vznikají při ekonomických aktivitách, do cen surovin, výrobků, služeb atd.
-
mezisektorová činnost
- spolupráce ekologického, environmentálního a sociálního pilíře.
-
modely udržitelné spotřeby a výroby
- jsou modely, které se soustředí na čistší a ekologičtější výrobní procesy, produkci ekologických výrobků, větší informovanost zákazníků a jednání podle zásady „omezuj, znovu využívej, recykluj“.
-
moderní koncepce průmyslového rozvoje
- představují zkvalitňování investičního a podnikatelského prostředí, restrukturalizace velkých firem se státní účastí, minimalizace negativních dopadů průmyslu na životní prostředí, výrobu ekologicky šetrných výrobků.
-
občanská společnost
- nezávislá samoorganizace společnosti, jejíž jednotlivé části se dobrovolně zapojují do veřejné činnosti, aby uspokojovaly individuální, skupinové či veřejné zájmy v rámci právně definovaného vztahu mezi státem a společností.
-
odpady
- vedlejší materiální nebo energetické produkty vznikající v procesu výroby, spotřeby či využití suroviny nebo výrobku.
-
participace veřejnosti
- účast veřejnosti (občanů, NNO) na rozhodování, realizaci a kontrole veřejných záležitostí. Největší možnost participovat se veřejnosti nabízí na nejnižší úrovni veřejné správy
- tj. ve věcech samosprávy na úrovni obcí a regionů.
-
princip autoregulačního a sebepodpůrného vývoje
- Hledat a využívat přírodní a antropicky simulované autoregulační a sebepodpůrné přírodní mechanismy. Podporovat uzavřené cykly výroby a spotřeby.
-
princip efektivity, rozumné dostatečnosti a optimalizace
- Zachovat optimální látkově-regulační cykly. Minimalizovat surovinové a energetické vstupy, redukovat neproduktivní, případně škodlivé výstupy a minimalizovat ztráty. Rozumně a šetrně využívat a zároveň chránit zdroje. Podporovat vhodné formy samozásobování. Cíleně řídit a slaďovat všechny činnosti směrem k rovnováze, odstraňovat nežádoucí následky a zdroje nestability či rizik.
-
princip ekologický
- Zachování a podpora biodiverzity, vitality a odolnosti ekosystémů (původní ekosystémy). Optimalizovat prostorové uspořádání a funkční využití krajiny a zabezpečit ekologickou stabilitu. Zachovávat a podporovat systémy zabezpečující život. Minimalizovat negativní vlivy na životní prostředí. Minimalizovat využívání neobnovitelných zdrojů, upřednostnit využívání obnovitelných zdrojů při respektování jejich reprodukčních možností. Zavádět a rozvíjet nástroje environmentálně šetrné ekonomiky.
-
princip emancipace a participace
- Podporovat emancipaci sociokulturních skupin, které neporušují Ústavu a Listinu základních práv a svobod. Posílit účast obyvatel a ziskových a neziskových organizací, obcí a regionů na rozhodování a pocitu spoluzodpovědnosti za dění a to v lokálním i globálním měřítku. Zesílení veřejné kontroly „zdola“. Umožnit přístup k veřejným statkům a službám všem sociokulturním skupinám, které neporušují Ústavu ČR a Listinu základních práv a svobod.
-
princip implementace přijatých právních norem a dokumentů
- ČR má v mnoha oblastech dostačující právní mechanismy, pokud situace stagnuje nebo se dokonce zhoršuje, může to být způsobeno tím, že do praxe nejsou uváděny příslušné právní normy a dokumenty.
Analyzovat a prosazovat způsoby/mechanismy, kterými lze implementovat platné právní normy i právně nevymahatelné dokumenty (např. strategie a akční plány jednotlivých ministerstev apod.).
-
princip kulturní a společenské integrity
- Podporovat vnitřní rozvojový potenciál lokalit místo mechanicky importovaného rozvoje. Zachovat či obnovit pozitivní hodnoty krajiny. Podporovat partnerství a přátelské soužití všech sociokulturních skupin, které neporušují Ústavu ČR a Listinu základních práv a svobod. Podporovat místní kolorit, lidovou kulturu a duchovní atmosféru. Oživovat tradiční aktivity s citlivým využitím moderních technologií. Podporovat spontánní formy pomoci, resp. svépomoci.
-
princip nenásilí
- Nepoužívat a neschvalovat násilné řešení sporů a konfliktů. Uplatňovat a podporovat konsezuální metody řešení sporů a řízení společnosti.
-
princip podpory rozvoje lidských zdrojů
- Podporovat zdravý životní styl a aktivní trávení volného času. Podporovat interaktivní formy výuky a celoživotní vzdělávání všech skupin obyvatelstva. Vytvářet podmínky pro optimální rozvoj lidských zdrojů ve všech sektorech společnosti.
-
princip přechodu od pasivních politik a pasivní pomoci k aktivním politikám a aktivní pomoci
- Týká se nejen sociální politiky ale všech veřejných politik zaměřených na pomoc občanům, firmám, podnikům a regionům. Nahrazovat pasivní tj. finanční pomoc, dotace a dávky pomocí aktivní tj. vytvářet podmínky pro svépomoc, nabízet poradenství, aktivně podporovat podnikání a veřejně-prospěšné práce, vytvářet nové pracovní a jiné příležitosti.
-
princip respektování potřeb a práv budoucích generací
- Zachovat možnost využívat existující zdroje i budoucím generacím. Zachovat stejná práva i pro budoucí generace.
-
princip sociálně, eticky a environmentální příznivého hospodaření, rozhodování, řízení a chování
-
Náhled na problematiku UR a řešení problémů v synergickém působení politických, právních, ekonomických, sociálních, organizačních, výchovně-vzdělávacích a jiných nástrojů pro podporu hodnotových orientací, tvorby kultury a určování hodnot, stejné principy používat během vzniku, činnosti a budování příslušných institucí.
Dodržování výše uvedených principů a jejich uplatňování v praxi.
-
princip solidarity a partnerství
- Podporovat solidaritu, partnerství, toleranci a porozumění. Podporovat vzájemnou pomoc a spoluzodpovědnost.
-
princip subsidiarity
- zjednodušeně znamená, že se existující problémy mají řešit na nejnižší institucionální úrovni, na které jsou řešitelné. Postupovat podle vzorce: jedinec v tísni - pomoc rodiny - pomoc komunity (rodina, přátelé, sousedi, spolupracovníci, zaměstnavatel) - pomoc odpovídajících neziskových organizací - pomoc místních orgánů samosprávy a státní správy - pomoc centrálních orgánů veřejné správy - pomoc ze zahraničí (jiné státy a mezinárodní instituce). Organizace v tísni - pomoc komunity (zaměstnanci, obchodní partneři, dodavatelé) - pomoc místních orgánů samosprávy a státní správy - pomoc centrálních orgánů veřejné správy - pomoc ze zahraničí (jiné státy a mezinárodní instituce). Ohrožení životního prostředí, živých bytostí - pomoc jedince/ců a skupin žijících/vyskytujících se v dané lokalitě - pomoc odpovídajících neziskových organizací - pomoc místních orgánů samosprávy a státní správy - pomoc centrálních orgánů veřejné správy - pomoc ze zahraničí (jiné státy a mezinárodní instituce).
-
princip upřednostňování preventivní opatrnosti a předvídavosti, uznávání a napravování chyb
- Upřednostňovat preventivní opatření a uznávat možná rizika před represí a odstraňováním nežádoucích následků činností. Upřednostňovat přístupy umožňující návrat k východiskovému stavu s cílem minimalizovat nevratné změny s těžko předvídatelnými důsledky. Bezodkladně zveřejňovat, odstraňovat nebo zmírňovat chyby a omyly.
-
princip vnitrogenerační a mezigenerační rovnosti práv všech sociokulturních skupin
- Zabezpečit lidská práv ve všech směrech. Zabezpečit rovnost všech sociokulturních skupin, které neporušují Ústavu ČR a Listinu základních práv a svobod. Zabezpečit práva ostatních živých bytostí.
-
principy udržitelného rozvoje
- představují univerzální a dlouhodobě platné zásady na cestě k udržitelnému rozvoji.
-
Rada pro udržitelný rozvoj
- v řadě zemí meziresortní koordinační poradní orgán vlády pro otázky udržitelného rozvoje.
-
Rada vlády pro sociální a ekonomickou strategii (RASES)
- poradní, koordinační a iniciativní orgán vlády pro oblast strategie sociálního a ekonomického rozvoje České republiky.
-
sociální dialog
- institucializovaná forma vyjednávání mezi vládou, zástupci zaměstnavatelů a zaměstnanců a dalšími aktéry.
-
sociální spravedlnost
- historicky zakotvený požadavek na distribuci či redistribuci materiálních hodnot, funkcí, důstojnosti, odměn a sankcí. Ve spravedlivě uspořádané společnosti se dosahuje co největší rovnováha v uspokojování zájmů všech jejích členů.
-
sociokulturní skupiny
- etnické a národnostní menšiny, občané s odlišnou sexuální orientací, postižení a další sociální skupiny.
-
strategie udržitelného rozvoje
- soubor strategických cílů, postupů a opatření sloužících k optimalizaci rozvoje společnosti z hlediska ekonomického, sociálního i ekologického.
-
tripartita
- institucionalizovaný způsob vyjednávání mezi zástupci vlády, představiteli odborů a reprezentanty podnikatelů o problémech, které se dotýkají hospodářské a sociální politiky.
-
udržitelný rozvoj
- hlavní východisko rozvoje společnosti založeného na harmonickém sladění ekonomického růstu, sociální spravedlnosti a ochrany životního prostředí.
-
uhlíková daň
- ekonomický nástroj, který finančně zatěžuje veškeré produkty obsahující uhlíkaté sloučeniny.
-
vzorce spotřeby
- představy, postoje a činnosti ovlivňující spotřební jednání lidí.
-
zájmové skupiny
- dobrovolně utvářené sociální jednotky s určitými cíly a určitým vnitřním členěním, které se snaží uskutečnit individuální, materiální a ideové zájmy svých členů ve smyslu potřeb, užitku a ospravedlnění, přičemž to dělají uvnitř sociální jednotky a/nebo vůči jiným skupinám, organizacím a institucím.
|