Pro členy | ||||||||||||||
|
O NÁS S NÁMI - ZAPOJTE SE! NAŠI ČLENOVÉ KONTAKT ČLÁNKY O UR CO JE UR RADA PRO UR STRATEGIE UR TÉMATA ODBORNÝCH DISKUZÍ DISKUZNÍ FÓRUM SOUVISEJÍCÍ ODKAZY Koordinátorem projektu je Ústav pro ekopolitiku, o.p.s. |
Úvodní stránkaRegionální politika Evropské unie2. 9. 2003, Praha (Ústav pro ekopolitiku)Jaromír Pacák
Evropská unie je stejně jako celá Evropa tvořena bohatou mozaikou regionů lišících se kulturním a historickým vývojem, jazykem či tradicemi. Regionální odlišnosti se výrazně projevují i v hospodářské oblasti. Tyto disparity jsou výsledkem odlišného historického vývoje a odlišného přizpůsobování jednotlivých regionů na změny v oblasti hospodářského rozvoje v průběhu 20. století. Deset nejrozvinutějších regionů v Unii má třikrát vyšší úroveň HDP než deset nejméně rozvinutých. Odstraňování negativních regionálních disparit je hlavním cílem regionální politiky EU. Tato politika představuje způsob, jímž EU pomáhá regionům, které zaostávají ve vývoji nebo mají problémy s restrukturalizací výroby, podporuje diverzifikaci venkovských oblastí, kde je zemědělství na ústupu, a pomáhá regenerovat zanedbané čtvrti měst. Regionální politika EU je založena na principu solidarity. Bohaté státy EU (Německo, Francie, Velká Británie, státy Beneluxu) odvádějí do rozpočtu Společenství více prostředků, než z něho dostávají. Část prostředků je určena pro méně prosperující regiony (v hospodářsky méně rozvinutých zemích EU, jako je Španělsko, Řecko či Portugalsko) a znevýhodněné sociální skupiny. V letech 2000 – 2006 mají tyto transfery dosáhnout 231 mld. €, což činí více než 35% rozpočtu Unie na toto období. Výše uvedený přístup pomáhá přímo regionům, které získávají tyto finanční prostředky, ale je i nepřímo prospěšný členským státům, které do rozpočtu přispívají, neboť jejich podniky mohou těžit z velkých investičních příležitostí a převodů ekonomického a technologického know-how. Nástroje regionální politiky EUNástroje regionální politiky EU tvoří čtyři strukturální fondy:
Finanční prostředky z těchto strukturálních fondů se zaměřují na 3 hlavní cíle:
Vedle čtyřech strukturálních fondů existuje Kohezní fond (Fond soudržnosti), který byl jako zvláštní fond solidarity vytvořen v roce 1993 na pomoc čtyřem nejméně rozvinutým státům EU (Řecka, Španělska, Portugalska a Irska), kde je HDP nižší než 90 % průměru EU. Prostředky z tohoto fondu se poskytují na celostátní úrovni a jsou určeny na financování velkých projektů v oblasti ochrany životního prostředí a rozvoje dopravy. Specifickou skupinu tvoří samostatné iniciativy Společenství, které se zaměřují na řešení problémů projevující v celé Unii. Můžeme z nich vybrat programy:
Finanční prostředky ze strukturálních jdou také do oblasti chovu ryb a rybolovu, která v současnosti prodělává rozsáhlou restrukturalizaci. Cílem je vytvoření udržitelné rovnováhy mezi mořskými zdroji a jejich využíváním, zvýšení konkurenceschopnosti firem, zlepšení dodávek a podpora rozvoje produktů rybářství a chovu ryb, pomoc při revitalizaci oblastí, které jsou závislé na rybolovu. Dalším typem rozvojových aktivit financovaných strukturálními fondy jsou tzv. inovační opatření. Evropská komise ve snaze o zvýšení kvality strategií regionálního rozvoje stanovila tři pracovní témata: regionální ekonomiky založené a znalostech a technologické inovaci, eEuropeRegio: informační společnost ve službách regionálního rozvoje, regionální identita a udržitelný rozvoj. Tyto aktivity představují pouze doplňkovou formu a využívají 0,5 % z rozpočtu strukturálních fondů.
Udržitelný rozvojV období 2000 – 2006 je v oblasti strukturálních fondů kladen důraz na tzv. horizontální témata. Těmi jsou:
Udržitelný rozvoj zahrnuje:
Projekty, které se zaměřují na udržitelný rozvoj (tzv. projekty hlavního proudu) mají větší dopad, než projekty zaměřené pouze na životní prostředí. Kritéria udržitelného rozvoje jsou integrována do hlavního proudu projektů zabývajících se sociálním a ekonomickým rozvojem (např. výstavba infrastruktury). Klíčová témata pro plánování ze strukturálních fondů:
Pokud mají být projekty regionálního rozvoje v souladu s udržitelným rozvojem, je nutné začlenit principy udržitelného rozvoje do regionálního plánování již v první části socio-ekonomických analýz. Jednou z možností je tzv. posuzování vlivů strategie na životní prostředí – SEA (Strategic Environmental Assessment). Procesem SEA dochází k zohlednění environmentálních aspektů při navrhování rozvojového plánu, strategie nebo projektu. Kandidátské zeměV roce 2004 vstoupí do EU 8 kandidátských zemí ze střední a východní Evropy, Malta a Kypr. Hospodářské a sociální podmínky v regionech těchto států jsou mnohdy horší než v nejméně rozvinutých zemích EU. Potřeby těchto států se týkají infrastruktury, průmyslu, služeb, drobného podnikání, zemědělství a životního prostředí. Předvstupní pomoc kandidátským zemím je poskytována pomocí tří nástrojů Společenství. Nejstarší je program Phare, který představuje hlavní kanál finanční a technické spolupráce. Vznikl v roce 1989 a od roku 1994 se zaměřuje na podporu deseti kandidátských zemí při jejich přípravě na vstup do EU. V roce 1995 byl rozšířen na 13 partnerských států střední a východní Evropy. Je určen na zlepšování práce institucí, správních orgánů a veřejných úřadů, které mají zajistit uplatňování legislativy Unie, dále na pomoc investicím do sociální a hospodářské sféry. Cílem programu je pomoci kandidátským zemím splnit tyto podmínky:
Rozpočet programu Phare činí na období 1989 – 2001 více než 15 mld. €. Pro Českou republiku bylo doposud přímo vyčleněno 841 mil. €. Mezi lety 2000 – 2004 by ČR měla získávat ročně 79 mil. €. Druhým programem je SAPARD (speciální předvstupní program pro zemědělství a rozvoj venkova). Hlavními cíli programu SAPARD jsou podpora rozvoje zemědělství a venkovských oblastí před vstupem kandidátských států do EU a pomoc při zavádění pravidel a předpisů EU v oblasti Společné zemědělské politiky. Hlavní tři priority programu jsou:
Mezi léty 2000 – 2004 obdrží ČR z programu SAPARD 22 mil. € ročně. Třetím nástrojem je ISPA (nástroj předvstupních strukturálních politik), který se obdobně jako Kohezní fond ve Společenství podílí na financování velkých investičních projektů v oblasti ochrany životního prostředí a budování dopravní infrastruktury. Roční příděly z předvstupních fondů na období od roku 2000 pro kandidátské země vyjednávající o vstupu do EU (v milionech €)
Cíle regionální politiky EU1. Znevýhodněné regiony Hlavním cílem regionální politiky je pomoci těmto regionům dohnat ostatní regiony v Unii. Začíná se s budováním chybějící infrastruktury, ale pamatuje se i na rozvoj služeb a zlepšování kvality životního prostředí. Regiony procházející konverzí (Cíl 2) Zde není hlavním problém chybějící infrastruktura, ale vytvoření alternativy k upadajícím tradičním hospodářským činnostem. 2. Oblasti nebo odvětví se specifickým postižením 3. Ohrožené sociální skupiny 4. Místní a regionální úřady 5. Kandidátské země Použitá literatura: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
webdesign & publikační systém
ECONNECT |